Nåt slags långhelg

Visserligen jobbade jag halvdag igår valborgsmässoafton, men eftersom det kändes som att jag mest hann in på kontoret och vända blev det ändå som en långhelg. Jag hann klämma två böcker:

Först och främst Pernilla Alms Alltid du som jag var med och releasefirade i torsdags. En relationsroman om Caroline som lever lyckligt villa-vovve-volvo-liv med man och två barn men som genom en slump träffar på sin tonårskärlek Adam. Utan att hon riktigt förstår hur det har gått till har hon börjat jobba med Adam och hans fru och att umgås med honom på daglig basis visar sig vara att leka med elden. Det här är en lovande debutroman som är som en korsning mellan Denise Rudbergs och Christina Stiellis böcker. Dialogerna känns naturliga och språket är lättläst utan att vara för enkelt, men jag hade gärna sett att man plockade bort en del utseendebeskrivningar som kändes överflödiga. Summa summarum: En spännande bladvändare med karaktärer att känna med, irritera sig på och bli ovän med.

Den andra boken jag läste var Syskonmakaren av Lisa Jewell som har stått i bokhyllan och väntat ett tag. Nu plockade jag ner den och svepte igenom den snabbt som blixten. Romanen handlar om syskon som i vuxen ålder får reda på att deras biologiska far är en spermadonator. Lydia lever ensam i sitt stora hus med alla sina pengar, Dean väntar barn med Sky som han kanske egentligen inte tycker så mycket om och Robyn är student och livrädd för att killen hon just har träffat ska vara hennes biologiske bror. Via ett donatorsregister söker de kontakt med sina rötter. Romanen må vara snabbläst och rolig här och där, men mest av allt är det en fin berättelse om vikten av att höra hemma någonstans.

Sen hann jag så klart med en hel del vilande, vindrickande, middagsätande, kompisträffande, kattklappande och pyssel också, men det hör kanske inte hemma på en bokblogg?

2 kommentarer

Filed under Boksnack, Lästa böcker

2 responses to “Nåt slags långhelg

  1. Jag har blivit nyfiken på boken av Pernilla. Jag vill också läsa den! Det får nog bli en beställning.

  2. Pingback: “Alltid du” av Pernilla Alm « Lottens Bokblogg

Kommentera

