Bokblogg goes receptblogg (högst tillfälligt)

Kära dagbok,

Ikväll bjöd jag två mycket trevliga vänner på middag. Vi kan kalla dem ”kvinnan” och ”författaren”.

Jag lagade en soppa jag har gjort ett par gånger förut och som har blivit omtyckt och lyckad varje gång, men som på grund av sin orangebruna färg är mycket svår att fota. Här finns receptet och eftersom det är ett proffs som har fotat där ser den smarrig ut.

Till soppan hade jag bakat focaccia ur TareqTaylors bok Klassiker. För några veckor sen var jag och ett antal bokbloggare till inbjudna till ICA bokförlag då Tareq själv lagade middag åt oss; dels sån där jättegod fransk köttgryta på b som är helt omöjlig att stava till (för mig som enbart behärskar germanska språk) och dels en äggakaka som vi alla blev förtjusta i. Boken innehåller recept på många klassiska husmansrätter som man normalt sett inte ens orkar tänka på att laga eftersom det tar triljoner timmar men som Tareq nu förklarar hur man fixar på en halvtimme. Focaccian kan väl kanske inte räknas till husman, men nog är det en klassiker. Jag bakade brödet och fyllde det med körsbärstomater och färsk basilika och strödde flingsalt över. Det blev gott men nästa gång proppar jag mer goda saker i och är mer generös med flingsaltet.

20120506-231200.jpg

Eftersom både jag och mina gäster är mycket svaga för fika i alla former hade jag även fixat en efterrätt. Bloggaren Linda Lomelino (call me cupcake) gav nyligen ut Lomelinos tårtor hos Bonnier fakta och i den finns massor av recept som ser härliga ut att testa. Idag blev ”fryst mangopassion” som för det första var superenkel att laga och för det andra smakade härligt syrligt och krämigt. Den fick tumme upp av oss alla tre. Det blev dessutom en rejäl bit över som nu ligger i frysen och retar mig varje gång jag kikar in för att plocka fram en tråkig matlåda.

20120506-231658.jpg

2 kommentarer

Filed under Recept

2 responses to “Bokblogg goes receptblogg (högst tillfälligt)

  1. ”Kvinnan” och ”Författaren”. Hehe.🙂

Kommentera

