Nick & Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn och David Levithan

nicknorahNick och Norah träffas en natt på en konsert och innan de ens har presenterat sig för varandra står de och hånglar. Nick behöver en låtsasflickvän i några minuter och det passar Norahs planer alldeles utmärkt. Ingen av dem hade dock väntat sig Kyssen med stort K, vilket så klart krånglar till saker och ting. Vi får sen följa dem genom New York-natten med musik, fulla kompisar, idiotiska ex, bilar som inte startar, en kazakiskt taxichaufför, smuliga Oreos mer hångel. Det är ungefär hela storyn, men den går i ett rasande tempo där Rachel Cohn och David Levitan låter Nick och Norah berätta i varannat kapitel.

Det här är en underbar bok full av populärkulturella referenser, humor, kärlek och vänskap. Rätt att jag så klart vet både att det är fiktion och väldigt långt från verkligheten och att Carina 18 år hade varit alldeles för osäker för att uppskatta hela äventyret kan jag ändå inte låta bli att många gånger under läsningen önska att jag var 18 år och på drift i New York.

Dessutom: Kan man annat än älska en bok vars tacksida är i form av en låtlista?

Det har bloggats en massa om boken tidigare. Bland annat två gånger av Bokhora, hos Boktoka, hos Hyllan och hos Tonårsboken. I Sverige är den utgiven av X Publishing och den finns att köpa hos bl.a. Adlibris, Fritz Ståhl och Bokus (på engelska).

2 kommentarer

Filed under Lästa böcker

2 responses to “Nick & Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn och David Levithan

  1. Jag bara äääääälskar den!🙂

  2. Jag gillar filmen mer än boken. Jag såg filmen innan jag läste boken, så det kan bero på det🙂

Kommentera

