Tabula Rasa Hotels av Jonas Joelson

David är något av en superstjärna i reklambranschen och kan bete sig lite som han vill på jobbet. Eftersom han kommer med så geniala idéer verkar det inte spela så stor roll att han kommer för sent, är bakfull på möten och sumpar deadlines. Han är ju ”the maaaan” liksom. Utanför jobbet hänger han med sina kompisar, dricker sprit, tar olika droger och plockar  med sig snygga tjejer hem från krogen.

När han får höra talas om att den mystiska och spännande hotellkedjan Tabula Rasa har utlyst en tävling där vinsten är att göra deras svenska lanseringskampanj blir David besatt av uppgiften, kunden och deras kontaktperson – den undersköna men hemlighetsfulla tjejen som David omöjligt kan sluta tänka på.

Tabula rasa hotels är Jonas Joelsons debutroman och det märkt tydligt att han kommer från reklambranschen. Livet på byrån känns trovärdigt (till en viss gräns, för en hel del är ju uppenbarligen hittepå) och han beskriver de olika rollerna och deras interna hierarki väldigt vasst (om det stämmer eller inte har jag så klart ingen aning om, men jag skrattade gott åt genomgången av dem). David är dock en irriterande osympatisk slacker och jag hade önskat att han var lite mer sympatisk för att inte karaktären ska kännas så platt.

Romanens form med varannat kapitel som skildrar ”före” och varannat ”efter” gör att handlingen drivs framåt i en rasande fart och jag blir mer och mer nyfiken på vad det är som har hänt ”mellan”. Tyvärr är formen bättre än innehållet och jag blir besviken när jag äntligen får hela bilden klar för mig. Efter att ha byggt upp stämningen hela boken krävs ett ordentligt crescendo, men det uteblir tyvärr.

Jag lyssnade på Tabula rasa hotels under en resa till, i och från London och konstaterade att en ljudbok är det perfekta sällskapet på en flygplats. Så många köer och korta stunder av väntan som dyker upp då man mest står och glor rakt ut i luften – lyssna kan man göra samtidigt. Den lysande inläsningen gjordes av Gustaf Skarsgård och honom kommer vi att få höra mer av i ljudboksvärlden.

Några andra bloggar som har recenserat är Breakfast book club och Dagens bok.

Recensionsex från A nice noise.

1 kommentar

Under Lästa böcker

Ett svar till “Tabula Rasa Hotels av Jonas Joelson

  1. Tack för en bra recension!

Lämna en kommentar