Himlen börjar här av Jandy Nelson

918663402XSjuttonåriga Lennie har en väldigt nära relation till sin mer utåtriktade syster Bailey och de delar det mesta med varandra. När Bailey helt utan förvarning dör och Lennie blir lämnad kvar med mormor och morbror blir hon så klart chockad, deprimerad och förtvivlad. Vem är Lennie utan Bailey att spegla sig emot? Hur länge kommer lakanen i Baileys säng dofta av henne?De vanliga tonårsbekymren med vänskap, gemenskap, utanförskap och kärlek tar ju liksom inte paus bara för att ens storasyster går och dör. 

Det här må låta som en eländes elände-bok, men det är det verkligen inte. Det är visserligen eländigt med en systers bortgång i en redan trasig/annorlunda familj, men boken blir ändå alldeles alldeles underbar. Karaktärerna är fantastiska, dialogerna bitvis riktigt roliga och berättelsen snurrar framåt utan att bli så där smetig och svulstig som det så lätt kan bli när det handlar om så starka känslor som sorg, kärlek och passion. Jag både log, skrattade och grät när jag läste och jag skulle vilja utfärda varning om att inte börja läsa den här boken innan man har tid att läsa hela på en gång. Den är nämligen omöjlig att lägga ifrån sig.

Svenska Dagbladets Elise Carlsson skrev härom dagen en väldigt intressant artikel om crossoverlitteratur som vinner mark. Himlen börjar här av Jandy Nelson är ett lysande exempel på en bok i den genren. Den må klassas som ungdomsbok och kanske vara skriven med en yngre målgrupp i tankarna, men jag som 37-åring kände mig inte överårig när jag läste den.

Dessutom: Oj, vilket fint omslag!

Recensionsex från Gilla böcker.

3 kommentarer

Under Lästa böcker

3 svar till “Himlen börjar här av Jandy Nelson

  1. Mia

    Jag älskar den här boken :)))

  2. AK

    Älskar crossoverlitteratur och lånar GÄRNA denna bok av dig!
    /AK

  3. Den måste jag läsa, har varit sugen på den sen bokmässan. 😀

Lämna en kommentar