Att läsa åt fel håll

Boken jag läser nu – Geim av Anders de la Motte – köpte jag i Excessformat på mässan. Jag återkommer med en recension av innehållet när jag har läst klart den, men här kommer några tankar om formatet.

Excessböckerna är verkligen jättesmå. Här har jag fotat den med en läskburk för att visa hur liten den ät. Den ryms alltså lätt i lilla partyhandväskan eller jackfickan.

Pärmen är hård, men när man öppnar den ”lossnar” ryggen lätt, vilket gör att man inte behöver bryta sönder bindningen som på en pocketbok. En annan skillnad är att excessryggen är bunden istället för limmad som pocketbokens. Den bör alltså hålla för betydligt fler läsningar innan man sitter med sjok av lossnade sidor i handen (och vem har inte gjort det – speciellt på stranden eller annat vattennära ställe?).

Anledningen till att boken blir så miniliten är att den 1. är tryckt på jättetunnt bibelpapper och 2. att den är tryckt ”åt fel håll” och med betydligt mindre luft i marginalerna. Här får Jonas Jonassons Hundraåring snällt visa några av sina bokstäver:

Att läsa den går finemang. Texten är lika stor som i vilken annan bok som helst, men man får bläddra dubbelt så ofta. Det tar en liten stund att vänja sig vid hur man ska hålla den och hur man bläddrar (väldigt lätt att riva ut en sida av bara farten om man inte tänker sig för) men sen tänker jag inte på att det är ett annat format. Trots att sidorna är så tunna störs jag inte av att texten lyser igenom från andra sidan. Kanske är texten något fetad för att bli mer lättläst? Jag misstänker även att kontrasten är något större eftersom sidorna ser vitare ut än i andra böcker.

Den lilla lilla boken är så himla fiffig att ha i handväskan och när jag läser den på tunnelbanan får jag en del nyfikna blickar, för den ser verkligen annorlunda ut – för att inte säga konstig. Eftersom jag är en person som inte kan hantera stora handväskor har jag fyllt min med näsdukar, anteckningsböcker, handkrämer, pennor, mobilladdare, reklamlappar, kvitton och en massa andra viktigheter – något som resulterar i att jag får ägna tid åt att leta efter min bok. Hur ofta behöver man leta efter sin bok i handväskan? Ovant åtminstone för mig.

Minussidan då. Allt är faktiskt inte superbra. Dels reagerar jag på att ryggen är tryckt åt fel håll, vilket gör att texten hamnar uppochner om jag ställer in boken i bokhyllan (Kanske bara feltänk för första upplagan?) och dels saknar jag baksidestext. Eftersom baksidan är så liten får man bara plats med ett par blurbar och en bild, sen är det fullt. Säljtexten finns varken på insidan av pärmen eller på första/sista uppslaget, vilket jag tycker är märkligt. För att avgöra om boken verkade intressant eller inte fick jag läsa på pocketutgåvan som låg jämte. Är det inte tänkt att excesstället ska stå för sig själv vid kassan och locka utan att böckerna behöver ha sina större syskon med sig som berättar om innehållet?

En annan negativ sak är att den hårda pärmen lätt öppnar sig i väskan och ger plånbok och mobiltelefon fritt fram att anfalla de tunna sidorna och vika deras hörn eller till och med skrynkla hela sidor. Mycket dumt att boken är så ömtålig eftersom formatet ju är gjort just för att vara lätt att ta med och stoppa i väskor av alla storlekar. Well, jag antar att en marknad för små fina skyddsfodral öppnar sig om formatet blir en hit.

Jag ger definitivt Excessboken tumme upp! Smidigheten vinner lätt över nackdelarna och jag skulle gärna köpa den igen – iallafall om den kommer att ges ut hyfsat snabbt efter att den inbundna utgåvan är ute. Har pocketversionen väl kommit är jag nog för snål för att betala minst det dubbla för en mini. Trots allt är det inte många dagar jag bär runt på en och samma bok, så så himla förstörd hinner den ju inte bli av kantigt handväskesällskap.

13 kommentarer

Filed under Boksnack

13 responses to “Att läsa åt fel håll

  1. Måste testa! Säkert fixar Ordning och Reda fodral snart.

    • Bokbiten

      Man kan alltid lita på Ordning & reda när det kommer till saker man halvbehöver men absolut inte kan låta bli att köpa.

  2. Jag måste också testa, men finns inte direkt några intressanta titlar på svenska känns det som. Dock finns det ju ett par på engelska som lockar.

  3. Åh, sådana böcker såg jag på bokmässan. Lite småroliga! Var det ett helt okej sätt att läsa? (;

  4. Hej! Vad roligt att få läsa dina synpunkter på vårt nya bokformat! Det är ju första gången vi gör dessa böcker och säkert finns det saker att förbättra. Bland annat det här med baksidestext. Det ska vi ha framöver. Vi har haft livliga diskussioner på kontoret om texten på ryggen. Personligen tyckte jag från början också att den var bakvänd, men efter att ha pratat med tillverkaren och flera andra kom vi fram till att när man håller boken framför sig (liggande så att man kan läsa framsidan) och tippar den framåt för att läsa ryggen så blir texten rätt. Det är så här i alla länder där excess finns, så det kanske är en internationell standard? 😉
    Ett fodral är ingen dum idé, det får vi fundera vidare på. Men kanske har du något litet innerfack i väskan där boken kan ligga mera skyddad? Eller en innerficka i jackan? Den är ju så liten att den får plats nästan var som helst!

    Vi kommer ge ut ytterligare sex titlar i december och då blir det titlar som ännu inte finns i pocket. Så jag hoppas att du fortsätter läsa excess!

    Många hälsningar,
    Louise Bäckelin, Pocketförlaget

    • Bokbiten

      Toppen med baksidestext! Ibland är det ju den som fäller avgörandet om man ska köpa en bok eller inte.

      Den felvända ryggen köper jag dock inte ändå. 🙂 Om man läser baksidan och tippar blir den ju fel nu… Alltså måste den bli fel åt ena eller andra hållet. Flera andra länder (ex tyskspråkiga böcker) har ju ryggtexten tryckt åt ”fel håll” även på inbundna och pocketböcker, så att det är standard där även för excess är inte så konstigt.

      Det låter lovande med sex nya titlar i december! En perfekt present för oss som har släkt och vänner på annan ort och letar efter skickbara grejer att ge bort i julklapp och födelsedagspresent.

      Fodral kommer säkert någon att börja tillverka om formatet blir en storsäljare – om ni inte sätter en gummisnodd på boken som många anteckningsböcker har?

  5. Jag har gett några excesser till min familj och de gillade att formatet sticker ut lite. Jag ser fram emot nästa laddning excesser, förhoppningsvis kommer det fler intressanta titlar då.

    • Bokbiten

      Om sanningen ska fram började jag klämma på geim mest för formatets skull… Men sen var författaren så sjukt trevlig och sålde in boken så bra att jag inte kunde låta bli att köpa den. 🙂

  6. Pingback: Fredagsenkät | Bokbiten

  7. Pingback: Veckan som gått « Massor av ord…

  8. Mediaholic

    Snart kommer det ut Excessar som INTE finns som pocket än.Jag gillar tanken Inbunden –>Excess och sen pocket. Det väntar jag på 🙂

Kommentera

